Să fii antreprenor nu e ușor. Să fii antreprenor în România vine la pachet cu o călătorie plină de provocări, dar și de oportunități nenumărate, pentru că vorbim despre un domeniu încă tânăr, unde cei creativi și autentici au câștig de cauză.
Spiritul întreprinzător a cuprins în ultimii ani în special zona Bucureștiului, unde, rând pe rând, s-au ridicat băcănii, afaceri artizanale, spații experiențiale ce au reinventat comerțul tradițional, pe fondul interesului tot mai mare pentru un consum responsabil.
În acest peisaj cu iz de produse tradiționale românești, a apărut și GRAMADOR, o băcănie cu poveste, născută în 1997 și transmisă prin arta meșteșugului până în 2020, când a apărut și prima locație fizică în București. Astăzi, există două spații deținute de familia Grama, oamenii care stau în spatele acestei afaceri deosebite: Calea Griviței Nr 172, Sector 1 și Câmpia Libertății, nr.46, sector 3.
În contextul actual, am vrut să observăm cum se simt antreprenorii locali în fața piedicilor impuse de pandemie. Provocări sau oportunități?
Am stat de vorbă cu Ionuț Grama, care ne-a povestit câteva dintre experiențele lor și cum au întâmpinat schimbările.
Care au fost cele mai mari schimbări apărute odată cu pandemia?
Analizând la rece, pandemia ne-a forțat să ne dezvoltăm mai mult și să facem un pas important în business-ul nostru. Noi suntem, la bază, producători de ulei de floarea soarelui presat la rece și de produse apicole, dar la începutul epidemiei am avut curajul să ne deschidem prima noastră băcănie.
Dincolo de multiplele dezavantaje, care ar fi, totuși, partea bună a ultimilor aproape doi ani?
Pandemia ne-a afectat pe toți, pe unii mai mult, pe alții mai puțin, dar am observat o schimbare în ultimii doi ani, aceea a consumatorului român. Sun tot mai mulți clienți care pun accent pe calitate, pe originea produsului, pe modul în care este fabricat.
Cum vedeți în prezent ecosistemul de antreprenoriat local din România?
Chiar dacă nu sunt cele mai bune vremuri, antreprenoriatul local este în plină ascensiune, tot mai mulți tineri își îndreaptă atenția către antreprenoriat, deschizându-și business-uri mici, care contează pentru dezvoltarea economiei.
Ce planuri aveți pentru 2022?
Anul 2021 a fost un an foarte încărcat. La începutul anului 2021 am stabilit că mai așteptam măcar un an până la deschiderea celei de-a doua băcănii, dar în luna mai aveam deja inaugurarea celei de-a doua băcănii. Așa că e prea devreme să vorbim de anul ce va urma. Ce e sigur e că dorim să ne stabilizăm și să ne perfecționăm pe cele două locații fizice, dar și pe magazinul nostru online, www.bacaniagramador.ro.
Ce înseamnă GRAMADOR în câteva cuvinte? Ajutați-ne cu o definiție atipică.
GRAMADOR reprezintă atât arta meșteșugului transmisă de la o generație la alta, cât și dorința de a oferi clienților noștri gustul care aduce dor.
Ce atribute ar trebui să aibă un produs ca să vă câștige încrederea?
Este foarte simplu, trebuie să respecte anumite criterii: să fie produs în România, de către un producător mic, să fie natural, cu o etichetă cât mai curată.
PS: Produsul trebuie să aibă un GUST….. ce aduce DOR.
Cum este echipa GRAMADOR? Ce vă individualizează, ce vă ține împreună?
Echipa GRAMADOR este o echipă tânără, suntem cu toții prieteni și ne place să muncim cu drag, lucru ce se observă și în relația cu clienții. În aceasta echipă ne coordonăm foarte bine, având încredere unul în celălalt. Fiecare știe ce are de făcut, care îi este rolul. Nouă ne place să zicem că suntem organizați ca un STUP de albine?.
Fotografii din arhiva GRAMADOR
Sursa foto cover: Facebook Băcănia GRAMADOR