Livrăm personal și gratuit în București și Ilfov
Comanda minimă 100 lei

office@profructta.ro (+4) 0748 555 444

Sucul de coacăze negre: beneficii, nutrienți, contraindicații + poate ajuta la slăbit?

14 decembrie 2022 Sănătate profructta

Coacăzele negre nu sunt printre fructele consumate foarte frecvent de români, în ciuda faptului că sunt bogate în nutrienți ce le oferă proprietăți extrem de benefice pentru sănătate.

Mulți consideră că gustul lor este unul aparte, ideal pentru cei cu papile gustative fine și o apreciere deosebită pentru soiuri de fructe care ies în evidență.

În articolul ce urmează, vei descoperi toate motivele pentru care sucul de coacăze negre, cea mai simplă metodă de a integra acest fruct în dieta ta zilnică, îți poate aduce numeroase beneficii.

Citește în continuare, pentru a afla ce vitamine conține sucul de coacăze, care îi sunt proprietățile, dar și ce contraindicații există vis-a-vis de consumul de suc de coacăze.

1. Beneficiile sucului de coacăze negre

Coacăzele negre sunt fructe originare din Europa Centrală și Asia de Nord, fiind folosite de-a lungul secolelor în medicina tradițională, pentru a trata diverse afecțiuni. În zilele noastre, atenția a revenit asupra coacăzelor negre, prin intermediul unor studii care dovedesc beneficiile pe care aceste mici fructe rotunde le au asupra sănătății, ajutând împotriva anumitor boli, printre care și cancerul.

Fie că prepari un suc natural de coacăze negre acasă, fie că alegi să îl cumperi de la magazinul tău de încredere, te vei bucura de nutrienți precum potasiu, calciu, sodiu, vitamina A, vitamina C.

Pe lângă numeroasele vitamine și minerale pe care le conțin, coacăzele negre au puternice proprietăți antioxidante, care le fac un aliat de nădejde în lupta cu virusuri și bacterii. Iată care sunt principalele beneficii ale acestor fructe:

Ajută sistemul imunitar

Înmagazinează o cantitate impresionantă de antioxidanți, fiind unele dintre fructele care au cea mai mare cantitate de astfel de nutrienți. O componentă importantă a coacăzelor negre sunt antocianinele, un tip de antioxidanți ce le oferă acestor fructe de pădure și culoarea lor caracteristică. Astfel de nutrienți ajută organismul să reziste în fața radicalilor liberi și a oxidării, întărind sistemul imunitar, pentru a putea face față infecțiilor și pericolelor aduse de virusuri și bacterii.

Reduc inflamațiile

Coacăzele negre conțin și acizi benefici sănătății, printre care se numără și un tip de acid gras omega-6, denumit acid gamma-linoleic, un component care ajută la reducerea diverselor inflamații din corp. Aceste proprietăți îi ajută în principal pe oamenii care au simptome de reumatism și probleme la încheieturi.

Facilitează digestia

Sucul de coacăze negre conține două tipuri de fibră: solubilă și insolubilă. Ambele sunt cruciale pentru o bună funcționare a tractului intestinal, îndeplinind două roluri importante. Fibrele solubile încetinesc digestia pentru ca stomacul tău să absoarbă și să rețină cât mai mulți nutrienți, în timp ce fibrele insolubile au menirea de a se asigura că nimic nu rămâne blocat și că se face o tranziție lină prin sistemul digestiv.

Contribuie la protejarea vederii

Nu mulți oameni știu acest lucru, dar morcovii nu sunt singurii care îți pot proteja vederea. Sucul de coacăze negre conține vitamina C, un bine cunoscut aliat al ochilor. Concret, coacăzele negre pot stimula o mai bună vedere în întuneric și circulația sângelui către ochi, dar pot reduce și simptomele oboselii vizuale.

1.1. Sucul de coacăze negre în dietele pentru slăbit

O primă grijă a multor oameni, atunci când decid să introducă un nou aliment în regimul lor, este cea a siluetei: va fi sau nu afectată de această schimbare? Cu alte cuvinte, este sucul de coacăze negre un aliment care îți poate îngreuna drumul spre o talie de invidiat sau nu?

În primul rând, statisticile nutriționale ale unui litru de suc de coacăze negre arată faptul că nu avem de-a face cu grăsimi sau calorii semnificative. Drept urmare, nu este o băutură care să pună kilograme în plus – evident, atunci când nu este consumată în exces. Însă, partea interesantă este că, conform unor studii efectuate de-a lungul anilor, coacăzele negre pot chiar ajuta atunci când vrei să slăbești.

Acidul gamma-linoleic reduce acumularea de grăsime în corp, conform unui studiu din octombrie 2000. Un alt studiu publicat în Journal of Nutrition, în iunie 2007, a arătat faptul că un grup de oameni care au slăbit dramatic și au consumat cantități mai mari de acid gamma-linoleic au pus la loc kilogramele mult mai lent decât cei care nu au făcut acest lucru.

În 2007, un alt studiu a descoperit că 600mg de extract de coacăze negre, consumat în cursul a 7 zile, a ajutat femeile participante la experiment să ardă cu 27% mai multă grăsime corporală în timpul exercițiului fizic.

1.2. Sucul de coacăze negre: beneficii pentru păr și piele

Acidul gamma-linoleic este componenta minune a sucului de coacăze negre. Pe lângă numeroasele beneficii deja enumerate, mai ajută și la sănătatea părului, pielii și unghiilor.

Dacă ai părul uscat, subțire și vârfuri despicate, coacăzele negre pot ajuta la combaterea acestor fenomene, promovând un fir de păr moale, puternic și sănătos. Ca să te poți bucura de aceste efecte benefice, încearcă extracte de coacăze negre, șampoane ce conțin ulei extras din semințe de coacăze negre sau, pentru o utilizare perfect naturală, clătește părul cu suc de coacăze negre.

Proprietățile antioxidante pot ajuta la o diminuare a iritației provocate de psoriazis, conform Fundației Naționale de Psoriazis din SUA. Mai mult, acidul gamma-linoleic este benefic și pentru cei care suferă de eczemă, în timp ce un alt tip de acid gras din componența coacăzelor negre poate reduce și roșeața și iritația caracteristice tenului acneic. Vitamina C încurajează producția de colagen, un factor ce determină elasticitatea și fermitatea pielii. Încearcă să te bucuri de beneficiile acestor fructe consumând suc de coacăze negre, dar folosindu-l și extern, masând ușor tenul.

În final, și unghiile pot arăta mai sănătoase și pot deveni mai puternice ca urmare a consumului regulat de suc de coacăze negre. În medie, durează între 6 și 8 săptămâni ca rezultatele să fie vizibile.

1.3. Sucul de coacăze negre pentru copii

Cât de bune sunt coacăzele negre introduse în alimenta’ia unui copil? În primul rând, datorită proprietăților antioxidante ridicate și conținutului generos de vitamina C, sunt o alegere minunată, care îi poate ajuta pe cei mici să își întărească sistemul imunitar și să fie protejați în timpul sezonului rece. Totodată, ele oferă și energie, așa că, incluse în meniul pentru micul dejun, pot da un start excelent pentru orice zi. Din acest motiv, sunt perfecte atât pentru bebeluși, cât și pentru copiii mai mari.

De notat, însă, că atunci când sunt proaspete, coacăzele negre sunt ușor acrișoare, așa că bebelușii în special ar putea să nu aibă o experiență plăcută la degustare. Fiind mici, aceste fructe nu pot fi oferite întregi, din cauza pericolului de înecare. Drept urmare, cele mai bune moduri de a introduce coacăzele negre în alimentația bebelușului sunt sucurile și piureul de coacăze negre, pasate și îndulcite cu alte fructe sau cu miere.

2. Proprietățile sucului de coacăze negre

Sucul de coacăze negre are această serie de proprietăți principale:

 

  • Este antioxidant;
  • Este antimicrobial;
  • Este antibacterian;
  • Este antiinflamator;
  • Este antiseptic;
  • Este antitoxic.

 

Prin faptul că este un antioxidant natural, sucul de coacăze negre sporește sistemul imunitar și contribuie la întărirea mecanismelor de apărare. Fiind antimicrobial și antibacterian, poate ameliora simptomele diverselor viroze, cum ar fi durerile de gât și să faciliteze o recuperare mai rapidă. Proprietatea antiinflamatoare le permite coacăzelor negre să îi ajute pe cei care au diverse forme de artrită și probleme cu încheieturile. 

Studiile au arătat că aceste fructe pot ajuta, în diverse moduri, în lupta cu afecțiuni și boli precum:

 

  • Cancer;
  • Glaucom;
  • Alzheimer;
  • Diaree;
  • Infecții;
  • Pietre la rinichi;
  • Diabet;
  • Colesterol ridicat;
  • Parkinson;
  • Gripă.

3. Contraindicațiile sucului de coacăze negre

Coacăzele negre sunt utilizate sub diverse forme, putând fi folosite mai multe componente ale acestora: fructul, sucul, florile, frunzele sau uleiul din semințe. Oricare dintre aceste surse este considerată a fi sigură, de către medici, însă pot apărea anumite neplăceri, în diverse situații izolate.

În primul rând, acidul gamma-linoleic menționat anterior este un component ce poate rezulta în următoarele simptome: dureri de cap, diaree sau gaze. O altă complicație posibilă este o reacție alergică, însă astfel de situații sunt extrem de rare.

Persoanele care au boli ce implică sângerarea sau urmează un tratament pentru subțierea sângelui trebuie să fie atente la consumul de coacăze negre, întrucât aceste fructe pot îngreuna închegarea sângelui. Totodată, evită consumul paralel cu plante, suplimente, medicamente și alte remedii naturiste ce reduc, la rândul lor, închegarea sângelui.

Dacă urmează să treci printr-o operație, evită consumul de suc de coacăze negre (sau coacăze negre sub orice altă formă) cu cel puțin două săptămâni înainte. Astfel, poți reduce riscul unei sângerări greu de stăpânit și poți evita anumite interacțiuni nefavorabile cu anestezia. 

Persoanele care se află sub  tratament cu anumite medicamente antipsihotice pot avea un risc crescut de a suferi atacuri epileptice dacă, în paralel, consumă coacăze negre. De asemenea, consumul de coacăze negre nu este recomandat femeilor însărcinate sau care alăptează.

4. Sucurile naturale de coacăze negre

Deși poți găsi ușor pe raftul magazinelor diverse sucuri comercializate pe bandă rulantă, este necesar ca orice cură cu suc de coacăze negre să fie cât mai naturală. Sucurile de calitate păstrează nutrienții și vitaminele prezente în fructe, astfel încât să te poți bucura și de gust, și de proprietățile lor asupra sănătății.

Pentru ca un suc natural să fie în continuare benefic și să păstreze cât mai mult din nutrienții fructului, se recurge la un proces de pasteurizare foarte scurt, care durează nu mai mult de câteva secunde. Mai mult, este nevoie de o temperatură controlată, acești factori garantând că în paharul tău vor ajunge numeroase vitamine și minerale sub formă lichidă.

Drept urmare, sucurile naturale de coacăze negre achiziționate de la producători specializați sunt o opțiune mai bună chiar și decât realizarea sucului acasă. Și, pentru că nu mulți oameni îl pot tolera ca atare, sucul de coacăze negre poate fi completat cu succes de unul ceva mai familiar, ca textură și gust: sucul natural de mere.

5. Sucuri și alte rețete care conțin coacăze negre

Dacă ajunge să îți placă gustul coacăzelor negre și să simți pe pielea ta (chiar la propriu!) beneficiile lor, atunci poți încerca și alte moduri de preparare, în afara paharului zilnic de suc. Evident, sunt ingrediente ideale pentru diverse tipuri de deserturi. Iată câteva idei pentru inspirație:

  • Biscuiți cu mentă, ciocolată și coacăze negre
  • Pavlova cu cafea și coacăze negre
  • Sandviciuri de înghețată cu coacăze negre
  • Plăcințele cu măr și coacăze negre
  • Budincă cu migdale și coacăze negre
  • Cheesecake cu coacăze negre, lime și nucă de cocos
  • Gem de coacăze negre (poate fi combinat cu zmeură sau măr)
  • Compot de coacăze negre
  • Brioșe cu afine și coacăze negre
  • Budincă de semințe chia cu coacăze negre

Poți utiliza aceste fructe și pentru a găti niște preparate principale delicioase, cum ar fi:

  • Cotlet de porc cu sos de coacăze negre, măr și rozmarin
  • Rață cu sos de coacăze negre și ridichi

 

Așadar, coacăzele negre sunt o sursă excelentă de nutrienți și vitamine esențiale pentru o bună funcționare a multor sisteme din organism. Au un rol nemaipomenit în întărirea sistemului imunitar și pot ajuta în lupta cu niște afecțiuni serioase. Consumă un pahar de coacăze negre în fiecare zi și așteaptă să vezi beneficiile de care poate nici nu știai!

 

Sursa foto: pixabay.com, pexels.com.

Articole recente